Home

Actualisatie begroting/nieuw beleid per programma

Wat gaat het kosten?

 

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Progr.

2025

2026

2027

2028

2029

Effect CAO begrotingsjaar 2025

8

2.000 V

800 V

800 V

800 V

800 V

Bijstellen renteomslagpercentage

8

400 V

1.600 V

2.800 V

3.900 V

3.900 V

Vrijval kapitaallasten

8

1.854 V

2.684 V

537 V

366 V

1.070 V

Areaaluitbreiding OZB

8

57 N

57 N

57 N

57 N

57 N

Vervanging schuur Verlengde Arnhemseweg

8

-

-

-

-

-

Omzetting krediet Klomperweg 175

8

-

Bestuurswissel

8

130 N

Bijstelling accountantskosten

8

50 N

50 N

50 N

50 N

50 N

Wettelijk verplichte aanbesteding waarderingsapplicatie

8

115 N

Verplichte asbestinventarisaties alle objecten van voor 1994

8

85 N

85 N

85 N

85 N

85 N

Sanering en sloop schuren/opstallen Kreelseweg nabij 94, Ginkel, Ede

8

50 N

628 N

Kapitaallasten verduurzaming vastgoed (PB2326)

8

90 N

90 N

90 N

Verlengen pilot Mediafonds

8

50 N

50 N

Uitbreiding administratieve ondersteuning Griffie

8

112 N

112 N

112 N

112 N

Totaal

3.961 V

4.086 V

3.857 V

4.786 V

5.490 V

 

Wat gaan we doen?
Effect CAO begrotingsjaar 2025
Verwachting is dat in juni 2025 een definitief akkoord wordt gegeven op de nieuwe CAO gemeenten. De salarisstijging in 2025 valt lager uit dan vooraf, op basis van CPB cijfers, is ingeschat. Ten opzichte van de begroting levert dit een verwacht voordeel van circa € 800.000. Het voordeel in 2025 valt hoger uit omdat de in 2025 stapsgewijs worden verhoogd (in april en oktober 2025).

Bijstelling renteomslagpercentage
Op basis van een geactualiseerde investeringsplanning en ontvangen externe middelen daalt de financieringsbehoefte van de gemeente Ede. Samen met de bijgestelde ontwikkelingen van de marktrente leidt dit ertoe dat het interne renteomslagpercentage naar beneden wordt bijgesteld (zie hoofdstuk 3.3). Gelet op de regelgeving wordt voorgesteld het renteomslagpercentage terug te brengen van 2,3% naar 1,8%. Dit leidt tot vrijval oplopend tot € 3,9 miljoen ten gunste van de algemene middelen

Vrijval kapitaallasten
Afsluiting en fasering/uitstel van investeringen leiden tot vrijval en/of verschuiving van kapitaallasten in alle jaren. In deze Actualisatie betreft het onder meer Veluwse Poort, Spoorzone, Parklaan, onderwijshuisvesting, Routekaart, fietsplan en fietstunnels. In de vrijval kapitaallasten is rekening gehouden met de kapitaallasten Brandweerkazerne Otterlo (€ 3.000) zoals toegelicht in de Programmarekening 2024.

Areaaluitbreiding OZB
Elk jaar vindt een actualisatie plaats van de begrote opbrengsten OZB. Zo ook in 2025. Het betreft de areaaluitbreiding (sommatie aanbouw/verbouw en nieuwbouw minus sloop). Aan de hand hiervan wordt de begroting OZB bijgesteld.

Deze areaaluitbreiding brengt ook extra werk met zich mee (onder meer: meer bestandsbeheer, meer bezwaren, meer te taxeren etc.). Vooralsnog worden deze extra werkzaamheden opgevangen binnen de huidige bezetting en middelen van de afdeling Belastingen, maar wel wordt elk jaar bezien of dit nog steeds ‘houdbaar’ is.

Door areaaluitbreiding stijgt de structurele opbrengst van de onroerendzaakbelasting met € 285.000. De toegenomen waarde vertaalt zich in een verevening van de algemene uitkering. Dit zorgt voor een nadelig effect van € 228.000. Het netto effect van de areaaluitbreiding wordt hierdoor € 57.000.

Vervanging schuur Verlengde Arnhemseweg
De Gemeente Ede is eigenaar van woningen aan de Verlengde Arnhemseweg in Ede en heeft vanuit haar rol als verhuurder bepaalde onderhoudsplichten. Deze plichten spelen een cruciale rol bij het behoud en de waarde van de woning en bijgebouwen. De verhuurder is verantwoordelijk voor het structureel onderhoud van de woning en bijgebouwen, ze zorgt ervoor dat de woning en bijgebouwen veilig zijn voor de huurder zodat diegene in een veilige en comfortabele omgeving kan wonen. Naast structureel onderhoud is de verhuurder ook verantwoordelijk voor grote reparaties of 1 op 1 vervangingen.
Aan de Verlengde Arnhemseweg 140 -142 staat een bijgebouw/schuur bedoeld voor beide woningen die niet meer voldoet aan de wettelijke eisen, niet meer gerepareerd kan worden en derhalve vervangen zal moeten worden. Met een nieuwe schuur voldoet de gemeente aan haar verplichtingen als goed verhuurder. De nieuwe schuur zal conform bouwbesluit worden gebouwd.

Omzetting krediet Klomperweg 175
In 2024 is een krediet van € 7miljoen toegekend voor de aankoop van Klomperweg 175 ten behoeve van huisvesting Oekraïners. In de dekking is voorzien door bijdragen vanuit het rijk. Financieel technisch is bij de jaarrekening 2024 gebleken dat de bijdragen van het rijk op een andere manier verwerkt hadden moeten worden, namelijk via een egalisatiereserve (in plaats van ineens ten gunste van het krediet). Met dit knelpunt wordt één en ander administratief rechtgetrokken. Doordat de bijdragen verspreid in de tijd binnenkomen en er voor de grond geen bijdrage binnenkomt, ontstaat er administratief een tekort voor de interne rente van € 450.000. Dit wordt gedekt uit de Reserve opvang en begeleiding specifieke doelgroepen.

Bestuurswissel
In 2025 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Dit heeft elke vier jaar incidentele extra kosten tot gevolg zoals: afscheid oude raadsleden en wethouders, inwerken nieuwe raadsleden en fractievolgers, kosten formateur, kosten ICT-ondersteuning.

Bijstelling accountantskosten
De kosten van de accountant zijn in de afgelopen jaren harder gestegen dan de (standaard) indexatie van de budgetten. Daarnaast zorgen de vele SISA verklaring voor de Specifieke Uitkeringen voor meer controlewerkzaamheden. In de afgelopen jaren is dit meegenomen bij de verschillende actualisaties. Voorstel is om het knelpunt structureel op te lossen.

Wettelijk verplichte aanbesteding waarderingsapplicatie
Op basis van de bestaande inkoop- en aanbestedingsregels en gewijzigde wetgeving dient de afdeling Belastingen de Waarderingsapplicatie (in verband met de WOZ-taxaties) aan te besteden. Gezien het contractbedrag dient dit Europees aanbesteed te worden. Het betreft hier eenmalige kosten (bestaande uit projectleiding, conversiekosten en ICT-kosten). De structurele kosten voor het jaarlijks gebruik van een waarderingsapplicatie worden gedekt uit het afdelingsbudget van Belastingen.

Verplichte asbestinventarisaties alle objecten van voor 1994
De gemeente Ede heeft veel objecten in eigendom. Een groot aantal (183) van deze gebouwen is van voor 1994. Recent is gebleken dat vanuit wetgeving (artikel 2.32, eerste lid, onder d, van het Arbeidsomstandighedenbesluit) het verplicht is om van al deze gebouwen te beschikken over een actuele asbestinventarisatie. Wanneer we niet over deze rapporten beschikken, kan er geen onderhoud meer worden uitgevoerd aan onze gebouwen.
De kosten voor het organiseren en uitvoeren van de asbestinventarisaties is niet begroot waardoor er een knelpunt is ontstaan. Deze aanvraag voorziet in dekking van de extra interne werkzaamheden en de extra kosten voor de inventarisaties.

Sanering en sloop schuren/opstallen Kreelseweg nabij 94, Ginkel, Ede
Op 6 juni 2023 heeft het College aan de Gemeenteraad een memo gestuurd (zaaknummer 402078) waarin zij aangeeft dat een drietal agrarische schuren gelegen op de Ginkel zullen worden afgebroken. De schuren verkeren sinds zij in 2019 uit de erfpacht zijn gehaald in een slechte staat. Daarbij is tevens geconstateerd dat de gebouwen asbesthoudend materiaal bevatten. Op basis van diverse onderzoeken, kostenramingen en planvorming is de financiële consequentie van de sloop berekend. Dit zorgt voor een knelpunt van totaal € 678.000.

Kapitaallasten verduurzaming vastgoed (PB23-26)
In de Programmabegroting 2023-2026 heeft de raad een krediet toegekend voor 2026 voor verduurzaming van gemeentelijk vastgoed. Echter de ophoging van de kapitaallasten vanaf 2027 is hierin niet volledig meegenomen. Met dit voorstel worden deze kapitaallasten alsnog formeel geregeld.

Verlengen pilot Mediafonds
Naar aanleiding van de motie “Versterken van lokale journalistiek” van 17 juli 2022 is voor 2024 eenmalig € 70.000 beschikbaar gesteld om een pilot Mediafonds uit te voeren. Uit de evaluatie blijkt dat de subsidieregeling en de werkwijze met een onafhankelijke beoordelingscommissie in de basis goed werkt. Echter het aantal verschenen artikelen is te beperkt om een goed oordeel te kunnen vellen over de waarde van een mediafonds. Om te komen tot een beter oordeel over de kwaliteit van de verschenen artikelen wordt voorgesteld de pilot te verlengen tot en met 2025.

Uitbreiding administratieve ondersteuning Griffie
In opdracht van de Werkgeverscommissie is er een externe analyse gemaakt van het functioneren van de griffie. Eén van de adviezen is het gesignaleerde tekort aan administratieve ondersteuning op te heffen door daar 1,0 fte aan toe te voegen. Met deze toevoeging kan de griffie zich, na herschikking van taken, (ook) meer toeleggen op de strategische taken en advisering.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2025 14:38:40 met de export van 06/03/2025 14:32:04