Home

Actualisatie begroting/nieuw beleid per programma

Wat gaat het kosten?

 

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Progr.

2025

2026

2027

2028

2029

Nieuwe jaarschijf verkeerskrediet 2028

4

18 N

Nieuwe jaarschijf vervanging verkeersregelinstallaties 2028

4

14 N

Ontwikkelorganisatie Food Innovation District

4

100 N

100 N

Krediet Levendig centrum

4

-

-

-

-

-

Gemeentelijke bijdrage Herinrichting kruispunt N304-Hoenderloseweg Otterlo

4

18 N

17 N

17 N

Voortzetten maatwerkaanpak gedragsveranderingen verkeersdeelnemers

4

75 N

100 N

100 N

150 N

Uitvoeren Prio 2 maatregelen verkeersveiligheid Binnenveld

4

7 N

7 N

7 N

Totaal

100 N

175 N

125 N

124 N

206 N

 

Wat gaan we doen?
Nieuwe jaarschijf verkeerskrediet 2028
Bij de Perspectiefnota 2012-2015 is besloten jaarlijks € 400.000 beschikbaar te stellen ten behoeve van mobiliteitsprojecten voor verschillende modaliteiten. Deze projecten zijn van belang voor een goede bereikbaarheid en dragen bij aan een verhoging van de verkeersveiligheid en een verbetering van de leefbaarheid. Voorgesteld wordt om voor het jaar 2028 een krediet van € 400.000 beschikbaar te stellen, wat zich vertaalt in een jaarlijkse kapitaallast van € 18.000 vanaf 2029.

Nieuwe jaarschijf vervanging verkeersregelinstallaties 2028
Om de vervanging van verkeersregelinstallaties (vri's) binnen de gemeente te borgen is bij de Perspectiefnota 2018-2021 besloten jaarlijks een krediet beschikbaar te stellen. Voorgesteld wordt om voor het jaar 2028 een krediet van € 166.000 (oorspronkelijk € 145.000 inclusief indexatie) beschikbaar te stellen, wat zich vertaalt in een jaarlijkse kapitaallast van € 14.000 vanaf 2029.

Ontwikkelorganisatie Food Innovation District
De ontwikkelorganisatie FID is in 2019 gestart als contractuele samenwerking tussen gemeente Ede en WFC Development BV (op basis van de samenwerkingsovereenkomst gebiedsontwikkeling) met als doel het deelgebied “Food Innovation District” binnen het plangebied “World Food Center” tot ontwikkeling te brengen. De ontwikkelorganisatie fungeert als aanjager van de ontwikkeling en gastheer voor zakelijke gebruikers en initiatieven die zich willen vestigen in het FID. De ontwikkelorganisatie levert jaarlijks een plan op met de te behalen doelen en prestaties voor dat jaar. Deze plannen worden 50-50 door gemeente Ede en ontwikkelaar WFCD bekostigd. Dekking vond eerde plaats vanuit de incidentele budgetten die sinds 2019 vanuit het fonds Investeringsimpuls Ede beschikbaar waren. Deze dekking is voor de komende jaren niet meer aanwezig, waarbij er wel contractuele verplichtingen liggen.

Krediet Levendig centrum
Een levendig centrum is één van de speerpunten van het gemeentelijk beleid. Sinds 2018 worden via een uitvoeringprogramma projecten uitgevoerd om de openbare ruimte in Ede Centrum te herinrichten volgens het Beeldkwaliteitsplan Ede Centrum. De investeringen passen bij de ambities van de gemeente om de openbare ruimte in het centrum te verbeteren en vergroenen. We naderen het einde van deze investeringen. Voor veel projecten zijn de middelen besteed. Voor de projecten Stadspark, Marktstraat en Maanderplein zijn kredieten beschikbaar gesteld, voor het Bevrijdingsplein nog niet.
We constateren nu dat de middelen ontoereikend zijn om alle ambities voor de projecten waar te maken. Wij vragen uw goedkeuring om de kredieten te mogen herverdelen en zo alleen de uitvoering van het project herinrichting Marktstraat en een deel van het Stadspark te realiseren.
Voorgesteld wordt het krediet voor Marktstraat op te hogen met € 634.000. Als dekking wordt hiervoor het restantkrediet Maanderplein (€ 234.000) ingezet en het geoormerkt krediet voor het Bevrijdingsplein (€ 400.000).

Gemeentelijke bijdrage Herinrichting kruispunt N304-Hoenderloseweg Otterlo
Het is al lange tijd een wens om het kruispunt N304-Hoenderloseweg in Otterlo veiliger in te richten. Het verkeer van/naar het Nationaal Park de Hoge Veluwe wordt momenteel nog door de kern van Otterlo (Dorpsstraat) geleid, wat zorgt voor veel plaatselijke overlast. De provincie Gelderland is wegbeheerder en heeft aangegeven dat het kruispunt pas aangepast kan worden wanneer er groot onderhoud op de N304 plaatsvindt. Dit groot onderhoud is nu gepland voor 2026-2027. Dat is dan ook de kans om het kruispunt anders in te richten, anders moet gewacht worden op de volgende onderhoudsronde (over circa 15 jaar). Hiervoor vragen we een krediet aan ter hoogte van € 400.000, wat leidt tot € 18.000 kapitaallasten in 2027 en € 17.000 vanaf 2028.

Voortzetten maatwerkaanpak gedragsveranderingen verkeersdeelnemers
De raad heeft in de Programmabegroting 2023-2026 incidentele impulsgelden voor de maatwerkaanpak gedragsveranderingen verkeersdeelnemers toegekend (€ 200.000 in 2023, 2024 en 2025). Met deze middelen is ingezet op gedragsverandering van verkeersdeelnemers, bijvoorbeeld via educatieprojecten en de Eerst een plan-campagne. We willen de aanpak graag voortzetten, omdat we zien dat eenzijdige ongevallen toenemen. De noodzaak voor een gedragsaanpak groeit dus, terwijl de aanpak ook echt vruchten afwerpt.

Uitvoeren prio 2 maatregelen verkeersveiligheid Binnenveld
Samen met de gemeenten Wageningen, Rhenen en Veenendaal werken we aan het verkeersveiliger maken van het Binnenveld. We gaan sluipverkeer weren en met diverse ingrepen in de openbare ruimte krijgt de fietser meer ruimte. Ook wordt de snelheid van autoverkeer aangepakt. We hebben een lijst met maatregelen opgesteld die nodig zijn om uitvoering te geven aan deze verkeersveiligheidsambities.
De prio 1 maatregelen kunnen worden uitgevoerd met reeds beschikbaar gestelde middelen en (aan te vragen) subsidies. Als we ook prio 2 maatregelen willen uitvoeren, dan is er een krediet nodig ter hoogte van € 150.000, wat zich vertaalt in een jaarlijkse kapitaallast van € 7.000 vanaf 2027.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2025 14:38:40 met de export van 06/03/2025 14:32:04